Goed werkgeverschap
Festo Benelux
Festo is een groot, internationaal opererend bedrijf dat pneumatische en elektronische automatiseringstechniek levert aan klanten in meer dan 35 landen. Het is een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Duitsland. Festo Benelux is een van de verkoopkantoren van Festo, met 200 medewerkers en vestigingen in Delft en Brussel. Welke impact hadden de coronamaatregelen op hun kantoor? Ik sprak met Harro Jansen, voorzitter van de direct in maart ingestelde Coronataskforce.
Over het werk van hun onderwijspoot, de afdeling Didactic voor het technisch beroepsonderwijs, heb ik verschillende artikelen mogen schrijven.
Harro is in het ‘gewone’ Festo-leven manager Marketing & Sales Services / manager Customer Solutions van Festo Benelux. Als voorzitter van de Coronataskforce vertelt hij over hun zorgen en voorbereidingen:
‘We waren het meest bezorgd over eventuele besmetting van onze medewerkers. De impact van een besmetting is best groot. Dat zagen we in Duitsland waar op een Festo productielocatie enkele mensen besmet waren geraakt. Wie van onze medewerkers was er in een risicogebied geweest of zou op een andere manier besmet kunnen zijn geraakt? We waren daar erg alert op, zorgden ook voor een back-up van ons team voor het geval wij zelf ziek zouden worden. De gezondheid van onze medewerkers vonden én vinden we het allerbelangrijkste.’
Duo-source
‘We hebben ons voordeel kunnen doen met het feit dat we een wereldwijd opererend bedrijf zijn. De ervaringen met maatregelen die onze productielocaties in China hadden getroffen, zijn gedeeld met die in Duitsland. Het verkoopkantoor in Italië deelde hun ervaringen met ons. Bovendien zijn we gewend te denken in risicoscenario’s. Zodra de productie boven een bepaald aantal komt, werken we met duo-source: we kunnen altijd terugvallen op een tweede productielocatie als een bepaalde fabriek onverhoopt zou uitvallen.’
Hamstergedrag…?
‘Door snelle opschaling en inzet van ict-middelen, konden we onze dienstverlening gelukkig blijven bieden waardoor onze klanten weinig merkten van onze lockdown. We bleven bereikbaar ook al werkten we thuis, en vonden andere manieren om contact te houden met klanten. Onze productie is seriematig (seriematige machinebouw) waardoor leveringen de eerste weken gewoon doorgingen. Je zag zelfs hamstergedrag bij klanten. Niet voor niets misschien, want daarna stagneerde de productie wel enigszins, ook door vertragingen bij onze leveranciers. Het aantal telefoontjes werd ook minder. Klanten zaten natuurlijk ook zelf in een lockdown.’
Houd contact!
‘De opschaling van ict ging heel snel en was ook nodig voor intern gebruik. We hielden wekelijks updates via Skype-sessies. Daarmee bereikten we 80 tot 100% van onze medewerkers. Om op groeps- en afdelingsniveau contact te houden zijn er Whatsapp-groepjes ingesteld of belden groepsleiders iedere dag even met medewerkers. We zaten in die periode net in een integratieproces met ons Belgische kantoor. Het was een bijkomend voordeel dat het staartje van dat proces versneld is verlopen. Zoals een medewerker zei: “Ik heb nog nooit zoveel gecommuniceerd met m’n Belgische collega’s!”’
In shifts
‘We hadden af en toe een virtueel borreluur, een pubquiz, besteedden aandacht aan een afscheid of aan een nieuwe medewerker – dat bleef ook doorgaan – mensen kregen hun kantoorstoel thuisbezorgd als ze dat wilden of andere spullen van hun werkplek en we boden via de zorgverzekeraar begeleiding aan. Zeker voor alleenstaande medewerkers zou het thuiswerken moeilijk kunnen zijn. Maar eigenlijk heeft niemand daar gebruik van gemaakt. Toen we gedeeltelijk op 1 juni weer opengingen en mensen vrijwillig in shifts weer op kantoor konden komen, kregen ze een welkomstpakketje. Als Taskforce zorgden we ervoor dat we dagelijks door het gebouw liepen en bij mensen langsgingen. Dit alles hebben medewerkers erg gewaardeerd en heeft er denk ik aan bijgedragen dat ze zich betrokken bleven voelen.
Dat we dit allemaal deden en konden doen, komt ook doordat Festo een familiebedrijf is. Het gaat niet uitsluitend om winstmaximalisatie maar juist in zo’n situatie om betrokkenheid, welzijn en veiligheid van medewerkers. Die boodschap kwam ook vanuit de board, de familie.’
Blijvende veranderingen?
‘De Taskforce blijft in elk geval tot het einde van de coronatijd. We houden rekening met een tweede golf en zijn daarop voorbereid. Wat veranderd is, is denk ik dat we terughoudender zullen zijn en worden in het deelnemen aan beurzen en evenementen. Gesprekken voeren in een stand op 1,5 meter afstand is lastig, je hebt minder controle op besmettingsrisico‘s. Bovendien is er virtueel steeds meer mogelijk. De Customer Journey verloopt al meer en meer online. Andersom geldt het natuurlijk ook: komen klanten nog wel naar een beurs, ook vanwege de besmettingsrisico’s? Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet meer per se elke vergadering op het hoofdkantoor fysiek hoef bij te wonen. Minder reizen, minder beursdeelname zal een hoop schelen in kosten, tijd en logistieke rompslomp.
Al met al denk ik dat we goed gezorgd hebben voor de medewerkers en onze veiligheid en dat we ons uiterste best gedaan hebben voor goed werkgeverschap.’
Afgaande op je verhaal denk ik dat ook Harro. Dank je wel.
juli 2020
http://www.festo.nl/
https://www.festo.com/group/en/cms/10250.htm